Imbuhan 的用法

学习马来文比较棘手的一方面是 imbuhan。eKamus 马来文字典显示没有查询结果,很多时候也是因为 imbuhan 的关系。

其实,只要用心学习以及多阅读,imbuhan 并不难掌握。熟悉了 imbuhan 的用法后,只要你知道那个 kata dasar(原字/词根)是什么意思,那么不管加入什么 imbuhan 都不成问题。你可以从那个字加入什么 imbuhan 而了解意思的转变。

需注意的是,di- 和 se- 属于比较简单的 imbuhan。各大马来文字典包括 Kamus Dewan 都没有收录这一类的 imbuhan。di- 代表“”,例如 dipatuhi 指的是“被服从”。查字典时,我们应该把 di- 移除,找 patuh 即可。se- 则代表“”,例如 setahun 指的是“一年”。查字典时,我们只需找 tahun 即可。

此外,-nya 是 kata ganti nama diri singkat 的一种,意思就是“”。例如 suaminya 指的是“她的丈夫”。查字典时,我们应该把 -nya 移除,找 suami 即可。

还有一点是关于 -lah。严格来说 lah 不算是 imbuhan,它只是个用来加重语气的虚字。例如 perlulah 指的是“需要”。查字典时,我们应该把 -lah 移除,找 perlu 即可。

在此整理了一些关于 imbuhan 的资料。希望对大家有帮助。

ber
变化
  • kerja 加 ber 时,需省去 r,变成 bekerja。
  • ratus, ribu, rumah 等以 r 开头的字加 ber 时,需省去 r,变成 beratus, beribu, berumah。
用法
  • 表示“拥有”、“具有”,例如 Kucing berkaki empat dan tidak bertangan.
  • 表示“穿”、“”或“”,例如 Pemuda itu berkemeja putih dan berseluar hitam.
  • 表示在某种地方进行有关的工作,例如 berkebun, bersawah, berladang, berkedai
  • 表示动作涉及双方面,例如 bertemu, berdamai, berjanji, berjumpa, berlawan, bertengkar
  • 表示“产生”或“长出”,例如 bertelur, beranak, berbuah, berbunga
  • 表示若干个体或单位称为一组,例如 berdua, bertiga, beribu, berkelompok
  • 表示所做的动作与自己有关,例如 berjalan, berlari, bersembunyi, bercukar
  • 把名词变动词使用,例如 Budak ini belum bersekolah lagi.

ber...an
用法
  • 表示有关的动作涉及双方(多用重叠式),例如 berkasih-kasihan, berkejar-kejaran, bermaaf-maafan, bersalam-salaman
  • 表示有关的动作重复或持久,例如 Peperangan itu berlanjutan sehingga tiga tahun lamanya.
  • 表示动作复杂(由于人或物多的缘故),例如 Beras bertaburan di atas lantai.
  • 表示距离,例如 berdekatan, berhampiran, berjauhan
  • 表示一同,例如 Hassan bermalaman dengan adiknya.

ber...kan
用法
  • 表示“以……做为……”,例如 Budak itu tidur berbantalkan lengan.
  • 表示“” (akan),例如 Anak-anak yatim itu berharapkan nasihat dan kasih sayang.

di
用法
  • 表示“被……”的意思,例如 Kerja itu telah dibuat.

ke
用法
  • 表示数序,例如 Aminudin mendapat tempat ketiga dalam pertandingan itu.
  • 表示数目的全部,例如 Kedua-dua budak itu pulang ke rumah dengan selamat. (两个……都……)
  • 把形容词或动词变名词使用,例如 Pemuda itu membawa kekasihnya untuk diperkenal kepada ibu bapa.

ke...an
用法
  • 表示与 kata dasar 有关的事物,例如 Kawasan ini telah mempunyai bekalan air, elektrik dan kemudahan-kemudahan yang lain.
  • 表示地方或组织,例如 Kementerian Pendidikan terletak di Putrajaya.
  • 表示遭受到某种事件,例如 Dalam peperangan itu, musuh kehilangan empat buah kapal perang.
  • 表示处于某种情况中,例如 Kampung itu tidak kekurangan apa-apa.
  • 表示可听到或看到,例如 Dari jauh, kedengaran loceng sekolah berbunyi.
  • 表示具有某种特征,例如 Datuk saya menari kebudak-budakan.
  • 表示抽象名词,例如 Semua pelajar bertanggungjawab menjaga kebersihan di kawasan sekolah.

me
变化
  • Kata dasar 的第一个字母是 l, m, n, r, w, y 时,加 me,例如 melukis, memasak, menanti, merenung, mewarna(i/kan), meyakin(i/kan)
  • Kata dasar 的第一个字母是 b, f, p 时,加 mem(f 和 p 需去掉),例如 membantu, memaham(i/kan), memadamkan
  • Kata dasar 的第一个字母是 c, d, j, t, z 时,加 men(t 需去掉,但一些例外),例如 mencari, menduga, menjamin, menari, mentadbir(kan), mentafsir(kan), menterjemah(kan), menziarah(i)
  • Kata dasar 的第一个字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 时,加 meng(k 需去掉,但一些例外),例如 mengangkat, mengejek, mengikat, mengolah, mengulang, menggoreng, menghantar, mengirim, mengkritik
  • Kata dasar 的第一个字母是 s 时,加 meny (s 需去掉),例如 menyalin, menyikat, menyiasat, menyoal, menyuruh
  • Kata dasar 第一个字母是单字音时,加 menge,例如 mengebom, mengecat, mengelap
用法
  • 表示进行某种事情,例如 Cikgu mengajar murid-murid menulis karangan.
  • 表示“与……相似”,例如 Bangunan itu melangit tingginya.

me...kan 及 me...i
用法
  • -i 有 di 的含义,-kan 则有 akan 的含义,例如 Pekerja-pekerja sedang membaiki jalan ini 比较于 Saya berusaha membaikkan kelakuan adik.

memper
用法
  • 表示“把……当做……”,Samy memperisteri seorang gadis yang jelita.
  • 表示“增加”(加大、加深……),例如 Encik Halid sedang memperluas kajiannya tentang masalah penagihan dadah dalam kalangan belia.
  • 一些 kata dasar 可在后面另加 kan。除上述两种用法之外,memper...kan 另一个用途是“使别人……”,例如 Sudirman diundang untuk memperdengarkan nyanyiannya yang merdu itu.

pe
变化
  • Kata dasar 的第一个字母是 l, m, n, r, w 时,加 pe,例如 pelukis, pemain, penasihat, penyanyi, perompak, pewarna
  • Kata dasar 的第一个字母是 b, f, p 时,加 pem(f 和 p 需去掉),例如 pembaca, pemikir, pemukul
  • Kata dasar 的第一个字母是 c, d, j, sy, t, z 时,加 pen(t 需去掉,但一些例外),例如 pencuri, pendengar, penjamin, pensyarah, penulis, pentadbir, pentafsir, penterjemah, penziarah
  • Kata dasar 的第一个字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 时,加 peng(k 需去掉,但一些例外),例如 pengajar, pengedar, pengikut, pengolah, pengukir, penggosok, penghasut, pengirim, pengkritik
  • Kata dasar 的第一个字母是 s 时,加 peny(s 需去掉),例如 penyakit
  • Kata dasar 的第一个字母是单字音时,加 penge,例如 pengebom, pengecat, pengelap
  • 有些字加 pe 时,不依照上述法则,例如 pekerja, pekebun, pekedai, pejalan kaki, pesakit, pesawah
用法
  • 表示进行某种工作的人,例如 Pegawai itu telah dilantik menjadi pengurus syarikat.
  • 表示工具,例如 Kita menyapu lantai dengan penyapu.
  • 表示具有某种个性的人,例如 Pemalas itu telah dibuang kerja.
  • 表示与 kata dasar 的含义有关的人,例如 Pemuda ialah tiang negara.
  • 表示有某种嗜好的人,例如 Perokok mudah mendapat penyakit kanser peparu.
  • 表示计算单位(时间、大小、距离),例如 Pokok rambutan itu sepemeluk besarnya.

pe...an
变化
  • 与上面的 pe 一样。
  • 有几个字不依照上述的变化法则,例如 peperiksaan
用法
  • 表示某种行动的进行过程,例如 Pembinaan bangunan itu mengambil masa selama tiga tahun.
  • 表示动作的“结果”,例如 Orang tua itu mempunyai banyak pengalaman hidup.

per...an
用法
  • 表示“地方”,例如 Perpustakaan ialah tempat untuk membaca dan mengkaji.
  • 表示动作的“结果”,例如 Perjumpaan itu membawa kesan yang baik.
  • 表示某种事件,例如 Majlis perkahwinan itu berlangsung di rumah pengantin lelaki.
  • 表示一些与 kata dasar 相同含义的名词,例如 Kami akan melawat pusat perkilangan di Petaling Jaya.

se
用法
  • 表示“”,例如 Sudah setahun dia berpindah ke sini.
  • 表示“全部”,例如 Kamal seisi keluarga melancong ke Thailand.
  • 表示“相同”,例如 Saya setinggi abang.
  • 表示事物、距离和时间的量,例如 Kami telah menunggu di sini selama tiga jam.
  • 表示“任何”,例如 Sesiapa yang melanggar undang-undang tentu akan dihukum.
  • 表示“最高或最低程度”(需重叠),例如 Murid-murid dikehendaki menjawab sekurang-kurangnya lima soalan.
  • 事情发生时间的短促(一……就……),例如 Pencuri itu ditangkap sebaik-baik dia memasuki rumah kawan saya.

ter
用法
  • 表示“已经”的意思,例如 Tingkap rumah itu terbuka.
  • 表示“无意”或“不小心”造成的动作,例如 Budak kecil itu terjatuh ke dalam longkang.
  • 表示“”,例如 Gunung Kinabalu merupakan gunung tertinggi di Malaysia.

-an
用法
  • 形成名词,例如 makanan, senaman, alatan, rakaman

-i
用法
  • 形成动词,例如 rahmati, kunjungi, rapati

-kan
用法
  • 形成动词,例如 letakkan, alihkan, belikan


注:资料摘自 Kamus Padu Terkini

资料来源: http://forum.ekamus.info/forum.php?mod=viewthread&tid=4